Zmiany w prawie pracy od 1 stycznia 2017
Nowe przepisy prawa pracy 2017
- Wprowadza się minimalną stawkę godzinową w wysokości 13 zł brutto;
- Stałe stawki miesięczne / ryczałty za wykonywania zlecenia / usług w przeliczeniu na godziny wykonywania zlecenia / usług muszą osiągać wysokość co najmniej 13 zł brutto;
- Przy zleceniach / umowach o świadczenie usług zawartych na okres dłuższy niż 1 miesiąc wynagrodzenie wypłacane co najmniej raz w miesiącu;
- Wprowadza się obowiązek potwierdzania liczby godzin wykonywania zlecenia / usług;
- Wprowadza się obowiązek przechowywania odpowiedniej dokumentacji przez okres 3 lat;
- Ustawy nie stosuje się do umów o dzieło oraz umów zlecenia / o świadczenie usług z wynagrodzeniem wyłącznie prowizyjnym.
Zagadnienie |
Co i jak zrobić? |
Czego unikać i dlaczego?
|
Ustawa a trwające umowy |
Ustawa znajdzie zastosowanie nie tylko do umów zawartych po 1 stycznia 2017 roku, ale także do umów trwających w dniu jej wejścia w życie. Zleceniodawca / usługobiorca („Zleceniodawca”) powinien dokonać przeglądu istniejących umów pod kątem ich zgodności z nowymi przepisami – zmiany umowy (np. w formie aneksu podpisanego przez obie strony) mogą okazać się konieczne.
|
Brak przeglądu umów może prowadzić do wypłaty wynagrodzenia w zbyt niskiej wysokości. W takiej sytuacji zleceniobiorca / świadczący usługi („Zleceniobiorca”) będzie mieć roszczenie o wypłatę dodatkowych kwot w takiej wysokości, aby jego wynagrodzenie osiągnęło poziom wynikający minimalnej stawki godzinowej („Dopłata”).
|
Potwierdzanie liczby godzin wykonywania zlecenia / usług
|
Prawidłowa ewidencja godzin wykonywania zlecenia / usług:
(i) może być sporządzona w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej; (ii) powinna dokładnie określać całkowitą ilość czasu spędzoną na wykonywaniu czynności w określonym przedziale czasowym oraz (iii) powinna być sporządzana co najmniej raz w miesiącu. |
W przypadku nieustalenia sposobu potwierdzenia liczby godzin wykonywania zlecenia / usług, to Zleceniobiorca samodzielnie wskazywać będzie liczbę takich godzin w terminie poprzedzającym wypłatę wynagrodzenia.
Jeśli dojdzie do sporu na tym tle, to Zleceniodawca będzie zobowiązany wykazać, że Zleceniobiorca zawyżył wskazaną liczbę godzin. |
Nadużywanie ewidencji godzin wykonywania zlecenia / usług przez Zleceniobiorców
|
W celu ograniczenia ryzyka zawyżania liczby godzin wykonywania danego zadania warto, aby strony zgodnie określiły w umowie, że dana czynność wykonywana będzie w określonym czasie (o ile to możliwe).
Warto również określić procedurę postępowania, gdy czynność wymagać będzie zaangażowania Zleceniobiorcy w większym niż ustalony wymiarze czasu (np. z uwagi na niestandardowe czynniki).
Procedura przewidywać może konieczność uzyskania zgody Zleceniodawcy na kontynuację wykonywania zlecenia.
|
Brak określenia granic czasowych wykonywania danego zlecenia / usługi może powodować, że Zleceniobiorcy będą zawyżać liczbę godzin wykonywania zlecenia / usług w celu uzyskania Dopłaty. |
Comiesięczna wypłata wynagrodzenia a harmonogram płatności |
Ustawa wskazuje, że jeżeli umowa została zawarta na okres dłuższy niż 1 miesiąc, to wynagrodzenie wynikające z minimalnej stawki godzinowej należy wypłacać co najmniej raz w miesiącu.
Wydaje się zatem, że przy stawkach wyższych niż 13 zł brutto za godzinę, kwota przewyższająca minimalną stawkę godzinową może być wypłacona np. po zakończeniu zlecenia. |
Brak wypłacania w takiej sytuacji wynagrodzenia w wysokości co najmniej minimalnej stawki godzinowej zagrożone jest grzywną od 1.000 do 30.000 zł.
|
Przechowywanie dokumentacji
|
Zleceniodawca jest zobowiązany do przechowywania dokumentów określających sposób potwierdzania liczby godzin wykonywania zlecenia / usług oraz dokumentów potwierdzających ich liczbę przez okres 3 lat od dnia wymagalności danego wynagrodzenia. |
|